Zasady usuwania drzew z terenu rodzinnych ogrodów działkowych regulują przepisy zawarte w ustawie o ochronie przyrody[1]. Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy, usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wymaga zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta lub starosty gdy ogród leży na terenie należącym do gminy.
Uzyskanie zezwolenia wymagane jest w przypadku potrzeby usunięcia ozdobnych drzew lub krzewów, których wiek przekracza 10 lat.
Bez formalności można usuwać drzewa lub krzewy:
1) owocowe (bez względu na wiek);
2) ozdobne, których wiek nie przekracza 10 lat.
Jeżeli usuwane drzewo lub krzew znajduje się na terenie działki, wniosek do odpowiedniego organu administracji publicznej o zezwolenie na wycinkę składa działkowiec, ponieważ zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych[2] jest on właścicielem wszystkich nasadzeń znajdujących się na działce.
W tym przypadku rola zarządu ogrodu sprowadza się wyłącznie do potwierdzenia prawa do działki osoby zainteresowanej wycinką. Dokumentem potwierdzającym prawo do działki jest Wypis z Ewidencji Działek w ROD wydawany zgodnie z Uchwałą Nr 255/2014 Prezydium KR PZD z dnia 30.12.2014 r. w sprawie określenia zasad prowadzenia i funkcjonowania Ewidencji Działek w ROD[3].
Jeżeli drzewo lub krzew znajduje się naterenie ogólnym ogrodu, o wydanie zezwolenia występuje Zarząd ROD.
AEM